Pages

03 November 2015

Misc..ke berapa ntah..

Assalamualaikum..

Tangan gatal nak menaip, tapi xtau nak tulis apa.

Let's see........

Emmm..it comes to me just now that when someone has always like writing as his/her hobby, then, he/she has to write as part of their job, sometimes, it makes working feels harder. I actually needs to write a web content now, but I really don't know how to start. Huhu... It has been months, actually.

I have always like writing. Not a good writer, though. It's my way of expressing my thoughts, since I'm bad at talking. My junior keep on asking when will I continue 'Misc'... I actually have been asking myself the same question. I have 2 major writing that needed to be completed by the end of this year, yet I find it difficult to start and continue those writing. Why??? Yea, it's frustrating.

Before that, CONGRATULATION to my BIG little sis who has officially graduated today from Universiti Kebangsaan Malaysia. Yeay..! Kakak tepuk tangan di PI1M jak la ow..huhu... All the best in your next journey. Mudahanla niat nak sambung study sama-sama kesampaian.

Amiin Ya Rabb.

***************************************

10 tahun... Jangkamasa yang dulunya dianggap begitu lama kini dirasakan singkat. Terasa seperti baru semalam menduduki kertas terakhir peperiksaan SPM. Sedekad yang berlalu tanpa pernah bertemu, semua yang hadir membawa identiti baru sebagai insan bekerjaya, ramai juga yang sudah berkeluarga. Qaisara bergerak menuju sekumpulan wanita yang sedang berborak di pintu belakang dewan. Langkahnya terhenti seketika apabila perasan kelibat seorang jejaka yang amat dikenalinya menghampirinya. Wafdan. Sepatah kata nama yang hanya terungkap dalam bisu bisikan hati.

"Yo, Q." Sapa Amal.
"Yo." Senyum. "Assalamualaikum". Sambungnya.
"Waalaikumsalam." Jawab mereka serentak.
"Q." Sepatah Wafdan bersuara.
"Aaa..emm. Hai." Kekok.
Respon Qaisara disambut tawa kawan-kawannya. Amal, Farha, Zila, Yana, Aisha, Ein, dan Balqis.

"What's with the awkwardness?" Bisik Farha kepada Q.
"It has been 10 years kot."

Mereka terus berborak, bercerita tentang pengalaman, dan perjalanan hidup meniti kedewasaan. Mereka bukan lagi remaja yang  tak jemu menutur angan, berfantasi tentang alam dewasa. Kini mereka berada di realiti dunia mimpi yang dulunya hanya imaginasi. Ada yang sudah berjaya menggapai impian, ada yang telah berubah haluan, namun semuanya sudah cukup matang menerima siapa diri mereka, dan berbahagia dengan pilihan masing-masing. Kematangan sememangnya bukti kedewasaan.
"Q, kejap." Wafdan mengajak Qaisara keluar dari dewan.
"Kenapa? Di sini je la." Jawab Q, tidak selesa dengan ajakan Wafdan.
"Are u sure?" Wafdan mengangkat kening.
"Yup, sini je. My business, is theirs too." Jawab Qaisara.
"Ya, betul tu. Teruskan." Sahut Aisha.

"OK then." Wafdan diam seketika. Q dan kawan-kawannya berdiri di hadapannya sambil menunggu dia bersuara.
"Q, aku suka ko." Ringkas.
"Wow" Sahut Balqis.
"That's kinda unexpected." Amal menyambung.
"Dah sudahhh." Jawab Ein.
"Aku dah agak dah." Farha tersengih sambil memandang Qaisara yang masih tunduk.
"Jadi, Q?" Yana memancing respon Qaisara.
"Q..." panggil Wafdan.
"Aku suka ko...tapi aku tak pasti." Qaisara menjawab, lantas kembali tunduk. Kata2 Shu bermain di minda. Keliru.

*********************************************
Haih...ni agaknya musim otakku generate fiksyen kot... Alahai...bila la nak siap keja gini.
Mak cerita... Hari tu sorang colleague ni datang rumah, dia tanya "Lala ada?". Blur mak kejap. Haha...
Adila, Dila, Dil, Ila, Nur, Iman, Aida, Lala.
The first 5 is common.
Iman. Ada sebuah novel ni. Heroinnya nama Iman, bawak skuter pink. They said, aku resemble that girl. Coz zaman study d UNIMAS dulu aku bawak skuter pink. N they said perwatakan aku pun macam sama. Ntah betul ke tidak. -_-
Aida. Ni masa amik course French Language 1 di UNIMAS. Miss tu asyik panggil aku Aida. Katanya, aku resemble kawan dia yg bernama Aida. N namaku hampir sama. Jadi sepanjang sem tu memang dia panggil aku Aida. 1st half of the semester, I kept on correcting her. After that, "Aida!".."Oui, mademoiselle!" dengan semangat aku menyahut seruan. Gave up. Jadi, semua yang amik course tu panggil aku camtu.
Lala. The 1st person to call me by that name is Deena. Classmate zaman sekolah. Masa f4, aku ikut conduct senamrobik. Sekolah masa tu buat senamrobik setiap ahad yang x balik bermalam. 1st day aku join geng instructor, then, macam biasa kami sarapan pagi di dewan makan. Kebetulan, TV di dewan makan main cerita Teletubbies. Tinky Winky, Dipsy, Laa-laa, Po. Tu la sejarahnya. Tapi, sekarang ni colleagues Sarawak pula panggil aku dengan nama itu. 'Pulang ke Lala gik...' bak kata mak.


Nak Revise 'Ini Sejarah Kita: Analisa Sejarah Sebuah Ummah.'.. Jom la baca sekali. Download kat sini.

Ini Sejarah Kita - Analisa Sejarah Sebuah Ummah.pdf

Sekian.

Maaf tau kalau merapu lebih. Abaikan jak. Heee. ^^

Malam ni kena tido awal. Esok kena bangun awal takut sesat bazir masa di jalan.

'Kerana integriti, banyak bangsa menjadi dewasa.' (Yusuf Al-Qhardawi) -Prolog sendiri..haahaha.

10 June 2015

Luahan

Assalamualaikum w.b.t...

I have been typing and deleting for few minutes just now. Hmm..there are just so much things I would like to write, huh...

Lately many things happen..should I get angry first?

Do you really understand what have u done before? What is the meaning of those tears back then? I doubt you really know your mistakes. Yes, I am disappointed. I just don't know how can I make you understand what have you done. I am tired of giving advises when not one of them reach you. I am tired of telling you what you should do and shouldn't do. I don't know how could you change this much. Come on, bro, please spend a little bit of time to think of Allah, before doing something. Think before you do. We have so much time to reflect upon our mistakes. We have death ahead of us. We have 'heaven' and 'hell' waiting after death. And we only have deeds to be brought there. Please, return to that someone I've known since I was born. I'm sure you didn't realize how much u have changed, but can you reflect about it first. I hate this hatred inside me.


*****************************************************

Tanggal  5 Jun 2015, abang Ijan sah menjadi suami orang. Hee...agak pelik rasanya. Aku ada 3 abang dan sorang adik. Tapi, aku paling rapat dengan abg Ijan. Maybe sebab jarak kelahiran kami rapat. Dia lahir pada 16/5/1989, dan aku lahir pada 27/4/1990, jadi jaraknya lebih kurang 11 bulan 11 hari.? ^^




Barakallahu lakuma bg Ijan & kak Awin.

Abg Ijan kuat kerja, serba boleh, sebab tu aku have more respect towards him than my other brothers. 1st brother is immature, 2nd brother, no comment, I don't know him well, but he is someone I want to surpass since back then till today. Don't know why, though.

Aku doakan moga abg Ijan & Kak Awin bahagia di dunia dan akhirat, dikurniakan anak yang soleh dan solehah. Moga kehidupan kalian diberkati dan dipermudahkan Allah. InsyaAllah.

Later, I'll share more pictures of the wedding. I sincerely happy to see that my brother has settled down with his love, and started a new journey of life, but I can't deny the fact that I felt a little bit lonely that day. And of course, not anymore today. I'm not that childish.

Sekian saja madah luahan minda yang bercelaru, hati yang mendamba sedikit ketenangan. Sesungguhnya dengan mengingati Allah, jiwa kan menjadi tenang. Refleksi...terus bermuhasabah.

Wassalam.

01 June 2015

Misc 11

"Qaisara!"

Q menoleh ke arah suara yang memanggil. Aidil berlari ke arahnya. Helmet diletakkan semula di atas tempat duduk skuter sambil menunggu Aidil.

"Ada apa?" Soal Qaisara.

"Saya nak cakap sikit boleh tak?" Tanya Aidil sambil tercungap-cungap.

"Boleh, teruskan." Ujar Qaisara.

"Saya cuma nak cakap sikit, di universiti ni kita kena bersikap lebih terbuka. Kita tak boleh nak pilih ahli kumpulan tugasan semua perempuan je. Saya tau awak tak selesa satu kumpulan dengan lelaki."

'Yeke? Selama ni aku komited je dengan discussion segala' bisik hati Qaisara.

"Memang ye kite kene jaga batas, ikhtilat. Tapi saya tengok awak terlalu rigid. Saya bukan nak condemn awak. Saya cuma berpendapat."

"Xpe. Teruskan." Ujar Qaisara sambil terus memberi perhatian.

"Emm. Tu je."

"Kalau macam tu saya nak terbuka juga boleh? Ada benda saya tak puas hati ni." Ujar Qaisara.

"Erk. Ape dia?"

"Kenapa awak insisted yang saya kena juga datang sedangkan awak tau saya tinggal jauh, lebih sejam perjalanan. Sedangkan awak tak kisah yang 2 lagi member tu tak datang discussion sebab p shopping. Awak group leader kan? Jujur nya, saya terasa. Lepas tu bila datang discussion tak gain apa2. Last2 cakap, ti emel part masing-masing. Awak tak adil. Jauh kot perjalanan saya."

"Maaf." Aidil berubah riak.

"Dah. Itu je saya nak cakap. Sekian, terima kasih." Ujar Qaisara sambil tersenyum. Helmet dicapai lalu dimasukkan ke kepala. "Saya balik dulu." Ujar Qaisara sambil menghidupkan skuter nya.

Aidil dilihatnya tunduk seketika. "Assalamualaikum."

"Waalaikumsalam." Jawab Aidil.

Ketika Qaisara mengundurkan skuternya keluar dari tempat parking, Aidil memanggilnya sekali lagi. "Qaisara!"

Qaisara berhenti. Aidil mendekatinya. "Saya ada benda nak cakap."

Enjin skuter dimatikan. "Ada lagi. Silakan." Jawab Qaisara memberi laluan kepada Aidil untuk bercakap.

Aidil menarik nafas dalam lalu menyambung kata-katanya. "Saya tak tau sama da saya akan ada peluang untuk bercakap dengan awak lagi lepas ni. Saya dah lama tengok awak. Ingat lagi tak, sem lepas ada orang nak berkenalan dengan awak melalui Izzati? Masa tu saya nak jumpa awak lepas kelas, tapi awak balik terus." Seperti tengah membaca, Aidil bercakap sambil tunduk.

Qaisara cuba mengingat kembali. "Aaa. Ingat. Bro, speak comfortably." 

Aidil mengangkat muka, memandang ke arah Qaisara. "Emm...Saya excited sangat bila saya ajak awak untuk masuk kumpulan saya, awak cakap ok. Saya nak bagitau je. Saya tau awak bukan jenis yang into couple2 ni. Tapi mana tau ada peluang untuk saya, saya akan tunggu awak bersedia. N pasal group discussion ni. Saya betul-betul minta maaf. Mungkin saya buat begitu sebab saya nak sangat jumpa awak. Time group discussion je dapat jumpa."

"Emm..maaf, saya memang tak berapa suka bab couple2 ni. And I already have someone I like."

"Boyfriend?"

"Nope. No such thing."

"Erm. Saya suka awak. Just saying. Terima kasih sudi dengar."

"Sama-sama. Assalamualaikum." Enjin skuter dihidupkan semula lalu berlalu dari situ.

'I already have someone I like. Jawapan standard, huh..' Bisik hati Qaisara.


**************************

Lama tak update blog. Sekali tengok di sidebar, kak Nab dah update banyak pasal pengembaraannya di Jepun...phewwitt, nak jugak..hehe. Sekarang ni tengah cuti, Public Holiday Gawai. 

Di kesempatan ini, saya ingin mengucapkan tahniah kepada kawan-kawan yang baru mendirikan rumahtangga. Barakallah.


Watiqah serta pasangan..

Nor Ras Amierra serta Abg Amir Hazwan

Sharfinas serta pasangan

Next....siapapun next, kamek doakan.


Maaf sebab x dapat hadir ke majlis takorang. Kmk mpun pun sedih...sori gilak2.





Nak share lagu 1. Lagu ni mengingatkan aku kepada...

'A MAN THAT DECIDES TO CHANGE ON THE 12TH HOUR DIES ON THE 11TH.'