Pages

08 January 2015

Misc...adolescent..

Bola dilantun sambil berlari berulang-alik menjaringkan bola di kedua-dua tiang gol sambil mendengar lagu-lagu dari ipodnya. Minggu ini dirasakan lebih tertekan dari minggu-minggu atau semester-semester sebelumnya. Sudah setengah jam, masih belum berhenti. Kelihatan Isfa melambai-lambai dari tingkap biliknya. Sudah 2 minggu Isfa tinggal bersamanya dek kesibukan menyiapkan eksperimen di makmal fakultinya yang terletak bersebelahan dengan kolej kediaman itu. Headphone dilurutkan dari kepala.

"Woi, punya la lama aku panggil."

"Sori Fa." Sambil menunjukkan headphone di leher.

"Apa hal over semacam? Nak join pasukan kebangsaan ke? Slam dunk je ko tak buat. Sebab pendek tak sampai kot.." Tanya Isfa sambil berseloroh. Ketawa.

"Saja. Come, join me. Lawan." Ajak Qaisara.

"Girls, saya join boleh?" Keduanya menoleh ke arah suara yang memanggil lalu saling berpandangan.

"Jomla. Ajak kawan lagi sorang. Kita fight." Ujar Qaisara sambil tersenyum.

Isfa datang menghampiri gelanggang sambil membetulkan tudungnya.

"Siapa tadi tu?" Soalnya kepada Qaisara.

"Entah. Tu diorang datang, kita berkenalan la." Jawab Qaisara sambil memuncungkan mulut ke arah 2 orang pelajar yang datang menghampiri mereka.

"Qaisara. Q."

"Isfa."

"Nadia. Nad"

"Atikah. Ati."

Mereka bersalaman sambil memperkenalkan diri masing-masing.

"Dia pun Nadia." Isfa menunjuk ke arah Qaisara.

"Yeke?" Tanya Nadia kepada Qaisara.

"Qaisara Nadia Nasruddin." Jawab Qaisara, ringkas. "Korang warming up la dulu. Saya dah cukup warm ni." Qaisara bergerak ke tengah gelanggang sambil menjaringkan bola sementara menunggu mereka bertiga memanaskan badan di tepi gelanggang.

Kemudian, mereka berempat bermain dengan rancak sekali. Isfa dan Qaisara membentuk kumpulan melawan 2 orang pelajar yang baru dikenali sebentar tadi. 

"Cukup, cukup.." Nadia temengah-mengah sambil menunjukkan isyarat berhenti. Mereka berempat kemudiannya duduk di tengah gelanggang. 

"Pandai korang main." Ujar Atikah kepada Qaisara dan Isfa.

"Saya tak pandai sangat, Q pandai." Jawab Isfa.

"Kenapa tak join pasukan kolej?" Sambung Nadia.

"Korang pemain kolej ye? Patutla hebat main." Qaisara bertanya kembali.

"Ye. Tapi awak lagi hebat. Kalah kami." Jawab Nadia.

"Takla, tu ikut mood. Stress ni, sebab tu main camtu." 

"Hujung minggu ni ada perlawanan antara kolej. Jom la join. Bagus untuk hilangkan stress." Ajak Nadia.

"Sori2. Saya tak minat nak join tournament." Cepat Qaisara menolak. Pandangan keduanya beralih kepada Isfa. Isfa turut menggelengkan kepala. "Malas." Tolak isfa sambil tersengih.

Qaisara memandang jam di skrin telefonnya. "Dah dekat pukul 6 dah ni. Jom balik. Lain kali kita main lagi." 

Mereka kemudiannya bertukar nombor telefon sebelum bersurai.


*************************************************

Azan maghrib berkumandang dari surau kolej A. Qaisara dan Isfa berjalan laju menuju ke surau untuk solat berjemaah.

Usai solat maghrib, dia dan Isfa terus mengambil al-Quran dari rak.

"Kak Nadia, lama tak nampak. P mana lama tak datang surau?" Tanya seorang junior.

"Beruzlah." Jawabnya sepatah sambil tersenyum lalu menuju ke arah Isfa yang sedang menunggu di sudut belakang  dengan Al-Quran di tangan.

Qaisara mendengar Isfa membaca al-Quran sambil membetulkan bacaannya. Selesai 1 muka surat dibaca, giliran Qaisara pula membaca. Tiba-tiba, tiga orang junior menghampiri mereka. 

"Kak, kiteorang join, boleh?"

Qaisara sekadar mengangguk sambil mempersilakan mereka duduk bersama.

Selesai bertadarus, Qaisara memulakan pengisiannya.

"Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari, daripada Abu Hurairah r.a, Rasulullah S.A.W bersabda,


لناس معادن، خِيَارُهُمْ فِي الْجَاهِلِيّةِ خِيَارُهُمْ فِي الإِسْلاَمِ. إِذَا فَقُهُوا

Maksudnya, 

Manusia seperti logam, terpilihnya mereka semasa jahiliyyah terpilih juga mereka semasa Islam, sekiranya mereka faham.

Sebelum aku jelaskan lebih dalam lagi tentang hadith ni, kau pernah tengok film Ketika Cinta Bertasbih, kan?"

Isfa mengangguk. Ketiga-tiga pelajar tadi turut mengangguk.

"Erk. Sori. Lupa. Tak biasa. Kalian tak kisah kan kalau saya bercakap camni?" Qaisara menoleh ke arah mereka bertiga"

"Tak kisah kak. Teruskan ikut keselesaan kakak." Jawab salah seorang dari mereka.

Qaisara menarik nafas dalam. Laptop di sebelahnya dibuka. Film 'Ketika Cinta Bertasbih' dimainkan lalu di fast forward kan ke adegan perbualan Furqan dengan Azzam.

Jujur aja zam. Aku tertarik sama dia bukan semata karena kecantikannya. Tapi potensi yang ada dalam dirinya. Jika kita arahkan ke jalur yang benar, aku yakin bisa sangat bermanfaat bagi umat."

"Potensi apa misalnya?"

"Tau sendiri dong, tulisan dia dalam bahasa Inggris dan Prancis. Jagoh banget Dia juga punya pesona keartisan. Kalau kita manfaatkan untuk dakwah, dampaknya akan dahsyat Zam."


"Perumpamaan manusia ibarat logam ni bukan dilihat berdasarkan sifat fizikal yang ada pada logam, tetapi nilai logam. Logam ni kan diguna dengan meluas dalam kehidupan kita ni, sejak dulu lagi. Sehingga sekarang ni pun, logam ni tetap bernilai, kan?"

Keempat-empat sekadar mengangguk.

Sambil membuat pengisian, Qaisara mengimbau kembali saat bersama Kak Aafiyah. Malah setiap bait kata dalam pengisiannya seperti mengulang kembali ayat-ayat pengisian dari Kak Aafiyah suatu ketika dahulu yang masih jelas di ingatannya.

"Maksud nilai bagi manusia pula adalah potensi, kebolehan yang ada dalam diri. Setiap manusia ni kan ada potensi dan kebolehan masing-masing. Macam Isfa terer menulis puisi, em..dan adik-adik pasti punya kebolehan masing-masing, kan? Bezanya ke mana kita guna potensi tu?

Contohnya, Saidina Umar Al-Khattab yang semasa jahilnya terkenal dengan ketegasan, sifat garang, kesungguhan yang kuat untuk menentang atau menghalang dakwah islam di Makkah. Semasa beliau islam, sifat yang ada pada dirinya tidak berubah, cuma diarahkan ke jalan dakwah islamiah sehingga memberi impak yang besar dalam memperluaskan dakwah islam. Islam di Makkah malah menjadi teguh kerana digeruninya Saidina Umar Al-Khattab ni.

Sebab itulah nabi kata, manusia ni seperti logam. Sehebat mana kita semasa jahil, sehebat itu jugalah kita semasa islam, atau semasa sedar dan mulai mengenali islam dengan mata hati. Sebab potensi yang ada dalam diri kita tidak berubah, yang berubah cuma ke mana kita manfaatkan potensi atau kebolehan itu. Dan pastinya kita guna ia untuk perkara yang kita yakini kan. Macam Saidina Umar la. Pada awalnya dia menentang islam, tapi bila dia sudah beriman kepada Allah, meyakini islam, potensi yang ada dalam dirinya lalu digunakan untuk menegakkan islam. 

Faham ke maksud saya?" Tanya Qaisara setelah selesai berbicara.

"Faham, faham." Keempat-empat menjawab serentak sambil menganggukkan kepala.

"Kak.." Seorang dari junior bersuara memanggil Qaisara.

"Ye.." Jawab Qaisara.

"Kakak selalu buat pengisian camni ke? Kite nak join kakak boleh?" 

Qaisara memandang ke arah Isfa. Diam seketika.

"Dik, akak ni sebenarnya bukan la buat pengisian, cuma berkongsi, bercerita biasa-biasa je dengan kawan akak ni je. Sebaiknya kalau adik-adik nak dapatkan pengisian, adik-adik ikutlah mereka yang lebih berilmu. Ikut usrah ke, kelas-kelas agama ke. Lagi meyakinkan." Jelas Qaisara. "Maaf ye, dik. Bukan menolak, tapi tak yakin." Sambung Qaisara lagi.

Azan Isya' berkumandang. "So, Wallahu a'lam. Jom siap untuk Isya'." 

31 December 2014

Misc...sekolah lagi..

Jam menunjukkan pukul 1 pagi. Ahli Majlis Pemimpin Pelajar masih sibuk dengan persiapan akhir untuk program selangkah ke SBP bersama adik-adik dari Rumah Anak Yatim Munawwir yang akan berlangsung esok dan lusa. Qaisara masih fokus menggunting dan membentuk riben untuk cenderahati tanpa sepatah kata.

"Assalamualaikum." Khairil, pengerusi majlis pemimpin pelajar masuk.

"Waalaikumsalam." Jawab Q sepatah.

"Sorang je? Wafdan mana?" Soal Khairil.

"Napping." Sambil mengisyaratkan ke arah belakang meja.

Khairil mengambil kain-kain yang hendak digunakan untuk dibawa ke dewan. 


Seketika kemudian, Khairil berlalu pergi. Qaisara menoleh ke arah wafdan yang sedang lelap sambil berpeluk tubuh. Almari kain dibuka. Diambilnya sehelai kain besar dan kemudiannya dilipatnya dua lalu diletakkan di atas wafdan yang kelihatannya sedang kesejukan. Sebaik sahaja berpaling, Farha sedang memerhatinya sambil tersenyum nakal.

"Phewwiitttt." Sambil tersengih nakal.

"Apa dia?" Tidak faham maksud Farha.

"Bukan main lagi kasih kau dengan Wafdan ni."

"Cis. I'll do the same for anyone. Dia nampak kesejukan."

"Tapi ekspresi muka ko tadi penuh dengan kasih sayang. I can feel it."

"Yala tu." Malas untuk terus melayan gurauan Farha.

Qaisara meyambung semula kerjanya sebentar tadi. Farha ikut serta.

Sepi. Hanya desiran angin kipas di siling yang kedengaran.

"Q, apa ciri-ciri lelaki idaman kau?" Mata tidak beralih dari riben yang sedang dibentuk.

"Tetiba." Sepatah, tidak menjawab persoalan.

"Aku tanya betul-betul ni. Nak juga tau kau punya taste." Qaisara dipandangnya sekilas. Senyum.

"Jujur dan berterus-terang." Berhenti seketika. "Kot." Sambungnya lagi.

"Tu je?" Sambil meregangkan tubuh.

"I hate hearing things from the third party."

"Sebab?"

"Benda macam tu buat aku rasa tak selesa dan insecure."

"Emm...kau suka Wafdan kan?"

"Aik..ke situ pulak dah..mana dapat idea ni?" Qaisara menggelengkan kepala.

"Aku tengok korang berdua macam janggal je sesama korang. Ala...bukan selalu pun nak borak pasal benda-benda camni. Girls talk katakan..." Sambil melagakan bahunya dengan bahu Qaisara.

"Hmm.." Qaisara melepaskan keluhan lalu memandang ke arah Wafdan. Wafdan sepertinya masih lelap. "Dulu." Sepatah.

"Sekarang?" Tanya Farha lagi.

"Nothing. Just respect." Jawabnya. 'Yeke?' Bisik hatinya.

Tiba-tiba, jam di tangannya berbunyi. 

'Q, bangunkan aku lepas setengah jam boleh?' Teringat pesan Wafdan.

Qaisara bangun menuju ke arah Wafdan dengan sebatang pensil di tangan. Lengan Wafdan dicucuk-cucuk dengan bahagian belakang pensil. "Wafdan, bangun.." Setelah dua kali memanggil, Wafdan membuka matanya. "Thanks, Q." Ujar Wafdan dengan suara yang masih serak.

"Sama-sama." Qaisara menjawab sambil berlalu dari situ. 

"For this too.." Wafdan menyambung. Qaisara menoleh ke arah Wafdan semula. Wafdan menunjukkan kain yang berada di atas badannya. Qaisara hanya mengangguk. Muka terasa panas.

29 December 2014

Misc...school~

Suasana blok kelas mulai riuh menandakan para pelajar sudah mulai bergerak ke kelas masing-masing selepas solat berjemaah maghrib di surau. Tidak terkecuali kelas 4 D yang terkenal dengan kenakalan pelajar-pelajarnya.

"Q, jom main sekali." Zafirah mengajak Q yang sedang duduk di sudut belakang kelas.

"OK." Tanpa berbasa-basi, Q menurut.

Zafirah memusingkan pensil HB stabilonya. Amira, Fatin, Qaisara, Mazwin, Johari dan Nathan berdiri di keliling meja Zafirah sambil memerhati Stabilo HB itu. Mata pensil berhenti mengarah ke arah Qaisara.

"Ceh, baru main dah kena. Dare." Belum sempat yang lain bertanya 'Truth or Dare?' dia sudah terlebih dahulu menjawab.

Yang lain segera berbisik sesama sendiri. Mereka kembali memandang Qaisara sambil tersengih-sengih.

"Dare nya, awak pi cakap kat wafdan 'I love U'." Mazwin bersuara. "Mesti jelas dan jangan bagitau yang kita tengah main. Zafirah dan Johari jadi saksi." Sambungnya lagi.

"OK. Jom."  Ajak Johari. 

"Asal main ni, terus kena, asal kena, dare nya mesti macam tu, hari tu Asyraf jadi mangsa. Ni Wafdan. Ni nak jadikan aku ni playgirl ke apa?" Sambil bergerak ke kelas 4 A untuk mencari Wafdan, Qaisara merungut.

"Dare tu memang sesuai untuk awak." Jawab Zafirah. Johari tergelak.

"Assalamualaikum." Semua pelajar di kelas itu memandangnya serentak.  "Wafdan ada?" Tanyanya.

"Belum sampai." Serentak beberapa orang pelajar menjawab. "Owh. Terima kasih." Mereka bertiga kembali semula ke kelas.

"Wafdan tak ada." Johari memberitahu yang lain sebaik sahaja masuk ke kelas.

"Belum sampai." Sambung Zafirah.

"Tu Wafdan." Safina yang duduk di sebelah pintu bersuara.

Qaisara memandang yang lain. Mereka masing-masing memberikan isyarat supaya Qaisara melaksanakan 'Dare' nya sekarang. Kelihatan kelibat Wafdan berjalan bersama Hamdan, rakan sekelasnya.

"Dan." Qaisara memanggil. Keduanya menoleh, berhenti dan menunggu Qaisara berkata-kata. Seisi kelas 4 D mulai senyap.

"I love U." Q mengucapkan bersahaja.

Wafdan dan Hamdan memandang satu sama lain. "Ko ke aku?" Sama-sama menjungkit bahu, lalu terus berjalan menuju ke kelas tanpa mempedulikan. Keadaan itu disambut dengan tepukan tangan dari kawan-kawan Qaisara. Qaisara hanya diam. Dadanya terasa berdebar dengan kuat sekali. Dia terus duduk di tempatnya.

"Q, tak nak main lagi?" Johari bertanya.

"Tak nak la. Dah pukul 8, sekejap lagi warden meronda." Jawab Qaisara. Mereka pun ikut sama berhenti bermain. Semua kembali ke tempat masing-masing dan mulai mengeluarkan buku masing-masing.

************************************************

"Assalamualaikum. Q, dah makan ubat?" Farha datang dari kelas sebelah, 4C. Seperti kebiasaannya, Farha mengingatkan Qaisara untuk makan ubatnya.

"Lupa bawa air la hari ni." Jawab Qaisara. Dia paling liat apabila disuruh makan ubat.

"Dah agak dah. Nah." Farha yang sudah biasa dengan taktik Qaisara itu menghulurkan sebotol air.

"Malasnya…" Keluh Qaisara sambil membaringkan kepalanya ke meja lalu memejamkan mata.

Farha terus membuka beg Qaisara dan mengeluarkan ubat-ubatnya. "Makan..aku panggil Wafdan kang." Ugut Farha.

"Ko ni tak da taktik lain ka?" Qaisara mulai menelan satu per satu kapsul pil, lalu merebahkan kepalanya semula.

"Ni." Farha menggerak-gerakkan botol ubat cecair di hadapan mukanya.

"Yang tu tak nak. Tak perlu." Qaisara buat muka.

Farha membaca arahan pada botol ubat itu. "3 kali sehari kot." Ujar Farha. 

Qaisara masih membaringkan kepalanya. Farha keluar dari kelas. Qaisara mengeluh lalu menongkat dagunya sambil memandang ke luar tingkap. Seketika kemudian, Farha datang kembali bersama Wafdan. "Ni Wafdan, dia tak mahu makan ubat ni." Sambil memberi botol ubat itu kepada Wafdan.

"Cis. Ko ni Farha." Qaisara terus membetulkan duduknya sambil melepaskan keluhan. "Bagi sini ubat tu." Minta Qaisara pada Wafdan dengan nada tidak puas hati. 

Wafdan hanya diam. Dia membaca arahan di botol ubat itu. Kemudian, dengan perlahan dia menuangkan 10ml cecair itu ke dalam cawan sukatan kecil di atas penutup botol itu dan menghulurkan ubat itu kepada Qaisara.

Muka terasa panas. Bekas itu disambut tanpa memandang ke arah Wafdan. Namun, masih belum diminum. Rasa pelik menyukarkannya untuk menelan ubat itu. "Minumla." Arah wafdan, lembut.

"Kau balik la kelas. Karang Warden sampai." Rendah suaranya. Malu.

"Selagi kau tak minum ubat tu, selagi tu aku berdiri di sini." Jawab Wafdan.

Dengan teragak-agak, Qaisara meneguk ubat itu. Cepat-cepat dia minum air suam sampai habis untuk menghilangkan rasa ubat itu di lidahnya. Wafdan mengeluarkan sebiji gula-gula Kiss Me berperisa ceri dari poket seluarnya lalu diberikan kepada Qaisara.

"Terima Kasih." Sekadar tunduk tanpa memandang Wafdan dek malu yang terasa.

"Sama-sama. Farha, kalau dia tak nak makan ubat lagi, bagitau je aku." Sempat Wafdan meninggalkan pesan kepada Farha yang hanya diam sambil memerhati dari tadi.

"Semestinya." Jawab Farha sambil tersengih ke arah Qaisara.