Pages

05 March 2013

Honesty + Naratif 21






"Honesty is hardly ever heard, and mostly what i need from u..."

Susah nak jumpa orang yang jujur, tapi kejujuran itulah yang kita perlukan dari orang2 di sekeliling kita. Nak berlaku jujur tu bukannya mudah. Ada saja penghalang, ada saja kebimbangan. 

'Apa semuanya akn jadi lebih baik dengan berlaku jujur?'

'Apakah kejujuran itu tidak akan menyebabkan perubahan pada perhubungan yang telah kita cipta?'

Aku sendiri tidak pasti. Yang aku pasti, ketidakjujuran itu bisa membajai rasa tidak selesa dalam diri. Semakin lama disimpan, semakin menyakitkan... (gila ayat karangan abis...)

Jujur tentang suatu perkara yang positif, mahupun jujur tentang suatu perkara yang negatif, impak ke atasnya adalah sesuatu yang sukar untuk dijangka. Mungkin inilah sebabnya jujur itu susah untuk dilakukan.

Ada kalanya, kejujuran dari kita membuatkan pihak lain menjadi kurang selesa dengan kita, ringkasnya, merubah keadaan perhubungan yang selama ini biasa ataupun baik kepada kekok. Namun begitu, kejujuran boleh melegakan hati, malah  kadang-kadang, is seakan-akan melepaskan butang 'pause' pada drama hidup kita yang pada hakikatnya terhenti biarpun masa terus berlalu. Kita rasa lebih mudah untuk bergerak ke hadapan, tiada lagi doubt, tiada lagi distraction dalam hati, dan tiada lagi kekeliruan dalam minda.

POSITIVE

Honesty is one of the elements in being positive. By spreading honesty, maybe it can lead other people to be honest too..The one who can spread honesty is usually someone who can accept any kind of honesty. The one who always honest is usually someone who is easy to be honest to. This theory is based on own's experiences and people's stories, therefore, it can be doubted...hehee...^_^

   

#If I lost after I did everything I can, I can accept it.#

***********************

NARATIF 21

Sinar terik mentari memedihkan matanya. Lampu isyarat masih merah. Direnggangkan badan yang terasa lenguh. Letih...baru 2 minggu, namun keletihan membuatkannya terasa ingin berhenti. Melalui jalan yang dahulu sering dilalui untuk mengisi rohani. 'Sampai bila aku akan terhenti?' Tidak ingin menyalahkan keadaan, sedang segalanya terpulang pada diri. Apa yang harus dilakukan untuk terus teguh di jalan hakiki? 

Zain Bikha menyanyikan Allah Knows di telinga. Lirik dihayati, diyakini...mengingatkan diri, bajai taqwa di hati. Ya, Allah Maha Mengetahui..yang nyata mahupun yang tersembunyi. Minda ligat memikirkan solusi pada tribulasi yang melanda diri. Sambil mata fokus pada jalan yang sesak dengan pelbagai jenis kenderaan, berhati-hati...



Di antara kudrat Tuhan
Dia mencipta mnusia

Sebagai khalifah mentadbir bumi ini

Juga sebagai hamba nan berbakti dan berbudi
Ingatlah Tuhan yang Maha Kuasa

Ombak yang menderu
Dedaun berterbangan
Terkadang mengkhayalkan diriku
Terlupa aku pada pencipta yang Esa
Yang sentiasa melihat diriku

Di mana... Di mana ku berada?
Di mana... di manakah diriku?

Adakah di jalan lurus atau dijalan yang berliku?
Oh Tuhan tunjukkan ku jalan kebenaran
Ku tahu jalan bahagia
Penuh onak jua cabaran
Oh Tuhan beri kekuatan pada ku

Demi mendapat keredhaan dari Mu
Sanggup ku tempuhi ranjau yang penuh berliku
Dengan rahmat Mu ya Tuhan
Selamatkanlah diriku
Dari seksaan api neraka Mu


Nyanyian lagu ciptaan Munif Ahmad oleh Saff-One membawa diri ke dunia refleksi. Memikirkan kehidupannya sekarang. Apakah masih di jalan itu? Dia sendiri kurang pasti. Apakah masih ikhlas dalam ibadah sehari-hari? Bertanya pada diri. 


Sulaman rindu pada hati yang meraih cinta Pencipta
Bisikan redha demi mengejar sebuah halawatul iman
Cipta grafiti cinta berseni hakiki penuh makna
Indah terlakar dalam tiupan ketenangan 




~Rhapsody~

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas pandangan dan kritikan anda. :-)