Pages

19 January 2014

Time Machine

K: Kak, penah sik terpikey nak balit ke masa lampau?
L: Kenak? Ada something dalam idup kitak kinek yang kitak sik puas ati?
K: Sik la. Nanyak jak.
L: Emm..kitak tauk sik? Manusia tok nak, nya boleh terpikey tentang something yang impossible or yang di luar jangkaan bila nya desperate, or ada keinginan yang tinggi untuk sesuatu. Anyway, penah.
K: Kiranya kitak penah la sik puas ati ngn life kitak.
L: Haha, penah jak. Cuma pasya, kamek akan berfikir ke arah yang positif. Nothing can be gained by thinking of something impossible by the way. Biasa la benda dakya. Kadang-kadang kita terpikey, mun dolok kedak tok, camne life ku kinek? Mun dolok ku pilih tok, apa jadi ngn aku kinek? Kan bagus mun aku polah dakya lok. Sik bagus pikey dakya gilak. Lak rasa nyesal ya besar, hati jd sik menentu, ilang rasa syukur. Pikey jak, Allah gik berik aku idup, benda ya dah cukup besar n berharga untuk rasa sangat bersyukur. Pikey nikmat yang diberik, kebaikan yang kita dapat, then, sik da la pikey yang bukan-bukan. Bersyukur ya penting kot... 
K: Suka klaka ngan kitak.
L: Hah?? Tetiba.
K: Kak, kitak penah terpikey nak balit ke masa bila kak? Saja nanyak.
L: Banyak la mok list down. Haha.
K: Pikey positif kahhh...hmm..
L: Kenak tok. Something bothering u?
K: Ada la something.
L: Setiap yang kita go through dalam life kita tok, adalah lesson direct dari Allah. Be it something yang bait, or yang sebaliknya. Nak polah kita jadi kuat, sentiasa ingat dengan Allah, and ambik pengajaran dari apa yang kita dah go through ya untuk decision yang kita akan polah in the future. Nak mematangkan kita. Life kenak ada turun nait, baruk la kita dapat grow up. Mun dakya jak, gne kita nak maju. Hee..Ingat ya. 

**********************
Rasa nak kembali ke masa tu... This thought always come in my mind. It's not that i'm having regrets, i just miss some moments in my life.

If time machine is not something impossible, which years do I want to return to? (this is just for fun)

1. I might want to return to the year 1999. And never make it obvious that i am sick. I create too much trouble to my family back then.
2. 2003. -Never stop memorizing al-Quran. 
3. 2006. -There is something I want to properly tell someone.
4. 2009. -Go to France to further my study. -Never get close to some people and end up hurting so much.
5. 2010. -Not to play truant and end up failing. 

They're all important lesson in my life. I ended up understand acute renal failure (+all about kidney problem), plueral effusion and anaemia really well, learn the content of al-Quran properly, understand myself and my feeling better, stays with my friends and having them beside me when things got tough, knows what i really want to do, and be true to myself.

Think positively can be a cure for worries and regrets.

^^

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas pandangan dan kritikan anda. :-)