Pages

11 October 2011

Naratif 18: Tekanan tak Bernoktah

Semakin meningkat usia, semakin banyak perkara yang perlu dilalui. Semakin banyak tribulasi menguji. Entah kali ke berapa keluhan dilepaskan. Istighfar lagi.

Dalam kesibukan sebagai pelajar, dia diuji dengan pelbagai masalah. Bukan sekadar masalah pelajaran, tetapi juga dengan orang sekeliling. Dia dihurung rasa keliru dan serba salah yang cukup meletihkan minda untuk berfikir. Untuk beberapa ketika, senyum tawanya bisu. Hatinya terus beristighfar agar tidak meragui ketentuan Allah. Jiwanya meronta mengharapkan secebis pertolongan, namun begitu berat sang bibir meluahkan rasa hati yang terpendam. Tampak ekspresi wajah yang bisa membuatkan mereka terdiam tanpa kata. Terus membisu, takut berbicara kerana khuatir bicaranya beremosi. Di dalam hati tanpa henti memohon petunjuk dari Yang Maha Kuasa. 'Ya Rabb, berikan aku petunjuk agar mampu membawanya ke jalan yang Engkau redhai Ya Allah. Berikanlah dia hidayah dan lindungilah dia.' Tiada henti mempersoalkan apa yang harus dilakukan. Kusut minda memikirkan..



Sepuluh tugasan terkumpul. Perjalanan semester ini terasa semakin berat, namun dikuatkan hati untuk terus bekerja keras. Nampak rileks, namun turut celaru, ikut serabut. Tinggal bersama mereka, membuat mindanya terus tertanya-tanya. Terlalu banyak perbezaan dia dan mereka. Kenapa begini? Kenapa begitu? Sungguh dia tidak mengerti sikap mahu segalanya mudah. "Adakah aku pelik??" Monolog hati bila sendirian. Hati terus menjerit tertekan,apa tidaknya, terus akur dan memendam pandangan dan pendirian.

exhausted

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas pandangan dan kritikan anda. :-)