Pages

25 October 2011

~C.H.A.N.G.E~

I'm glad that i changed to the way i am now. -a sudden thought-

Sharing moment~based on true story...

*****************************************************


Emotional a little bit. All those memories of my old self comes into my mind. Remember how hard is it to change. There are so many things i liked before, being thrown away just because i want to change to a better person. 

'Spring', 'PeterPan', 'Search', etc, semua diganti dengan Zikir, Ayat Suci Al-Quran, 'Hijjaz', 'Rabbani', 'Raihan' and etc.
Novel-novel melayu diganti dengan buku2 keagamaan. Di sekolah ntah berapa kali kena rotan dengan cikgu. Setiap kali diajak lepak, p game centre, buang masa di waterfront, kalau boleh, xnak miss..sampai menangis kalau xdapat join...sekarang nak keluar pun p makan, tu pun xdanya sampai nk ke kuching, di warung tu je. Jumpa kengkawan, korek isu2 semasa masing2.  Jilbab? Tu sekadar ikut peraturan skolah. Sebab kawan2 selalu nampak berjilbab, bila keluar dengan diorg, tetap berjilbab, tp di kampung xdanya berjilbab. Pergaulan pula...xtau nak describe, sampai ada sorg budak lelaki merasa kena lempang dengan aku. Ish3x.
 


Melalui peringkat-peringkat perubahan tu buat aku jadi lebih kuat. Masa tu hati yang sedang dalam proses nak digilap ni selalu ja scratch dengan mehnah2 yg perlu ditempuh. Tapi, alhamdulillah, dalam masa Allah uji tu, Dia turut beri aku kekuatan. Dah nak masuk tahun ke-3 aku transform. Masa nak masuk tahun ke-2 hari tu, aku dilukai oleh org2 yang aku percaya. Buat aku rasa terlalu rendah diri di mata org2 sebaik mereka. Dan buat aku hilang percaya pada manusia, lalu menjauhkan diri dari teman2ku. Hanya dengan 1 kata2, aku terasa duniaku gelap, terfikir semula, betulkah pilihanku untuk berubah? Alhamdulillah, masa tu, dalam satu ruang di hati ni ada rasa takut untuk kembali ke zaman jahiliyahku dulu. Dan alhamdulillah, aku punya teman2 sejak di bangku sekolah yang cukup memahamiku, dan mungkin xpernah men'scratch'kan hatiku ni. The way they understand me even i myself didn't understand. They never looked at me differently mcm others. Even time mula2 jumpa aku pakai tudung labuh. They might b shocked that time, but they hide it@ they might not feel anything about my changes coz they know i'm still me. 

Serius aku xpernah jangka aku akn jadi aku yg sekarang. Not even once. Aku sendiri xtau how did this happen. Mungkin sebab aku sayang familiku. Aku nak jadi budak baik supaya doaku diterima Allah, then aku boleh doakan kebaikan buat familiku. Mungkin juga..sebab masa tu mak aku sakit. Aku selalu menangis sebab mak sakit. Pastu bila ku fikir balik, Allah terima ka doa org yang solat on off macam aku masa tu. Dahla on off, x ikhlas kerana Allah lagi tu. Mungkin tu titik tolak kepada tekad dan azam aku untuk berubah. Persepsi aku masa tu, supaya doaku diterima Allah. Ya...masa aku jaga mak d hospital, aku start jaga solat. Msa solat di musolla hospital, ada la sorang makcik ni, pesakit juga. Lepas solat, aku nampak makcik tu baru lepas solat. Aku pun bersalaman dengan makcik tu. Dia tanya aku buat apa di hospital. Aku cakap aku jaga mak ku. Makcik tu cakap, "beruntung mak kitak dapat anak mcm kitak. Setiap hari makcik diat ktk smbahyang d ctuk. Bagus..terus jadi anak yg bait, belaja rajin2, jgn kecewakan mak bapak." Masih segar d ingatan kata2 makcik tu, sebab 1st time kot org ckp cmtu dengan aku. Selalunya d rumah aku dpt kritikan je. Pemalas la, perangai x macam perempuan la..

Apapun, thank you Allah for giving me the chance to change and be a me now.


**********************************************
There's a saying...life is like a piano. The white keys represent happiness, black keys 


represent sadness. But as you go through life, remember that the black keys make the music too..

Ramai orang takut untuk berubah, lagi2 apabila perubahan tu memerlukan dia meninggalkan sesuatu yang dia suka, yang dia anggap mcm life dia. But, why don't we try? Coz, in the end, u might feel that u're glad that u took the step to change, and u might think that u might regret it if u never tried to change urself to a better person. What's good is obviously good, so u know what i mean with 'to a better person'. Berubahlah untuk kebaikan dan ikhlaskan diri semata-mata kerana-Nya.



Ini hanya contengan penconteng sementara ada sedikit masa untuk update blog ni. Last but not least, meninggalkan sesuatu yang kita suka or sayang demi kesejahteraan agama adalah 1 pelaburan yang sangat baik untuk akhirat. May Allah bless all of us.

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas pandangan dan kritikan anda. :-)