Pages

05 April 2012

Be Good to the End

I'm writing again...after a week of midterm exam craziness..

Aku terfikir sesuatu..

-REGRET-

Two things that'll bring us to REGRET is;

  1. DOING BAD THINGS
  1. HESITATE IN DOING GOOD THINGS..

Tapi ada jak orang yang buat jahat or benda2 xbaik, tp xrasa menyesal..mungkin dia xtau dia buat salah, or xkisah pun tentang baik jahat, or dosa pahala ni. Adaaa...hmm..

Kadang2 kita tau kita wat salah, tapi dalam diri kita, ada la 'defense mechanism' yang memujuk kita bahawa pa yang kita wat tu x salah...other than hasutan syaitan..yes, psychologically...yang dinamakan rationalization. Ada 10 sebenarnya defense mechanism yang Auntie Anna Freud jelaskan, tp yang related dengan apa yang ku nak bebelkan ni adalah rationalization. 

http://www.motifake.com/rationalization-logic-optimism-demotivational-posters-148188.html
Dalam 10 defense mechanism yang aku belajar dalam Personality Development dulu, rationalization ni jak yang paling aku ingat, sebab biasa buat kot. Tapi, dengan belajar bena ni juga, aku belajar untuk elak dari menggunakan rationalization ni, dengan tak buat benda2 yang boleh wat aku guna defense mechanism ni. Alhamdulillah..

Rationalization ni, lebih kurangnya macam bila seseorang tu wat salah, kita akan cari hujah2 or logik yang buat kita berhenti fikir yang ianya salah.. Lalu at the end, kta yakin, "I've done nothing wrong"...in short, finding a "good reason" for something that we really know is wrong. Contohnya, bila dapat result exam yang kureng, kita salahkan cikgu or lecturer yang marking strict la, ajar xphm la.,rather than fikir yang kita ni mungkin kurang preparation or usaha utk exam tu.. Since aku student, guna contoh student lebih senang.

Mungkin ni kot yang di apply kan oleh orang  yang tak rasa menyesal bila buat salah.

Satu lagi adalah bertangguh nak buat baik, lalu at the end, kita ada kekangan masa untuk melaksanakan niat baik kita sehingga niat tu pudar dan hapus..contohnya, bila bukak sem baru, kita berazam untuk tingkatkan usaha, kerajinan dan passion..aiseh.. Tp kita tangguh2 nak wat suma tu, at the end, last minute study lagi untuk final exam..

Lepas tu baru menyesal. Tapi at least ada rasa menyesal tu, daripada tiada..n learn from it..Rasa penyesalan tu menyakitkan..jadi bila dah berniat nak wat baik tu, baik jangan bertangguh. Dan bila terasa nak wat something x elok, or berburuk sangka, or benci orang, or mengumpat, etc  tu, kawal2kanlah...Manusia ni pelupa..kadang2 lupa tentang dosa pahala, lupa yang Allah sentiasa melihat, lupa tentang dari mana asalnya...maka carilah peringatan, jangan salahkan hidayah or peringatan yang x sampai2 lagi..huhu..

BUATLAH KEBAIKAN BIARPUN SEDIKIT, DAN TINGGALKANLAH KEMUNGKARAN BIARPUN HANYA SECEBIS.

KURANGKAN PENYESALAN DALAM HIDUP KITA...

Mulakan misi kurangkan penyesalan sekarang!

Get.., Set.., Go!






Allah lebih mengetahui~


Peringatan buat diri, especially….and others yang nak ambil ia sebagai peringatan.

******************************

There's somewhere in ur heart
Even in just a little space
"I wanna be good"

There's some sound in ur heart
A loud shout
"I wanna change!"

Ignore it
Go for it
What would u do?

The way u're now
Is just okay
u're comfortable somehow
That way

You can't fly away
From that space
A slight degree away
Might change everything
So u're afraid
And so u stay

Hey, come to ur senses!
Think of the ending of our life..
Hey, say no to regretful life!
When it comes to an end...

Real life only starts after it ends..

No comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas pandangan dan kritikan anda. :-)