Pages

16 July 2012

Novel~

Baru-baru ni, aku mulai membaca 'Syarah Al-Hikam' yang telah diterjemah dan diperjelaskan dengan bahasa yang lebih mudah. Sangat menarik dan banyak manfaatnya. Selesai bahagian pertama, terdetik di hatiku untuk berhenti sehari untuk membaca novel. Aku baca novel 'Bumi Cinta' karya Habiburrahman El-Shirazy. 

Novel ini menceritakan kisah perjalanan seorang mahasiswa Indonesia yang menuntut di India yang sedang menyiapkan tesisnya di Rusia, tentang sejarah Islam di Rusia. Dia menghadapi ujian2 berat, terutamanya ujian pesona keanggunan gadis2 Rusia. Apalagi, dia tinggal serumah dengan 2 org gadis Rusia yang cantik dan sering cuba untuk menguji dirinya. Seorang agen rahsia Israel dan seorang lagi tidak mempercayai adanya Tuhan, Atheis. Selain daripada kisahnya menjaga kesucian dirinya, terdapat juga unsur2 sejarah dan ketuhanan.  Banyak pengajaran yang boleh kita dapat dari novel ini. Tapi in the end, aku rasa ceritanya tergantung pula..Btw, kalau baca novel, camtula, lastly mesti rasa ceritanya tak abis..

Bagi yang muslim, adalah lebih baik membaca novel2 spiritual daripada novel2 fantasi cinta yang hanya menceritakan tentang kisah romantik di antara insan yang tidak halal serta obsesi cinta insan yang tidak memberi apa2 makna dan pengajaran yang sesuai dengan cara hidup muslim...sekurang-kurangnya, sesuatu yang kita dapat dari novel2 spiritual adalah peringatan dari kisah yang membawa kita hanyut dibuai indahnya cinta kepada Allah serta kepentingan menjaga kesucian hati dan diri dalam liku2 kehidupan...

That's All..need to continue doing something that has been paused for a while...


No comments:

Post a Comment

Terima Kasih atas pandangan dan kritikan anda. :-)